הדיבוק-גרסת הבמאי // 21-23 בפברואר

המחזה "הדיבוק - בין שני עולמות" נכתב בתחילת המאה ה-20 והפך לאחת מהיצירות הקנוניות בתרבות היהודית. 

סיפור המחזה במקור, מדבר על הבטחת נישואין שהופרה מטעמי בצע כסף. בעקבות הפרת ההבטחה, מופיעה רוחו של החתן ונכנסת בגופה של הבתולה חנה בת לאה. היום, בשנות האלפיים, נבחנת מחדש הרלוונטיות של המחזה לימינו אלה. 

ב"הדיבוק - גרסת הבמאי", אנו שואפים לפרק את המחזה מיסודו, ולעצב מתוכו נושאים חברתיים אקטואליים. המיסטיקה היהודית, ככל מיסטיקה אחרת, מתעוררת לחיים ועושה לה נפשות בעיקר בתקופות מצוקה ואימה. היא מכרסמת בחשיבה עצמאית ודוחה כל הטלת ספק. ב"הדיבוק - גרסת הבמאי" אנו מתעמתים  עם ההשפעה ההרסנית של  חינוך דתי דכאני. הגרסה העכשווית ממוקמת בחלל תודעה של חברה הנשלטת על ידי מוקדי כוח קפיטליסטיים וכוחות הריאקציה הדתית. הדיבוק החדש מגלם את התקוממותו של היחיד אל מול כפייה דתית ושלטון ההון, הרומסים את צלם האדם. הדיבוק שלנו הוא קולו של יחיד המייצג את חברה המבקשת חירות, קולו של ג׳ורג׳ פלויד, בזעקת המדוכא. המתח המתקיים בין שני העולמות - בעלי השררה המדכאים, אל מול רוח האדם, הוא אשר מעורר אותנו ליצירת תיאטרון כפעולה חברתית ישירה, מתוך השאיפה להשיב אל התיאטרון את ייעודו כמעורר  חשיבה ביקורתית. הדיבוק של שנות האלפיים אינו רוחו של חנן, אלא הוא רוחו של המדוכא בצל כיבוש אכזרי וזו היא רוח ההתנגדות.  

*אזהרת טריגר: אלימות מינית*


21 בפברואר שלישי 20:30 לרכישת כרטיסים


22 בפברואר רביעי 20:30 לרכישת כרטיסים


23 בפברואר חמישי 20:30 לרכישת כרטיסים


'ההצגה זכתה בפרסי קיפוד הזהב 2021 על העבודה הקבוצתית, הבימוי, התפאורה, התאורה והתלבושות'

קרדיטים

קבוצת תיאטרון סמרטוט
בימוי: אבי גיבסון בר-אל
עיבוד: אבי גיבסון בר-אל ואמיר אוריין
שחקנים יוצרים: אורה מאירסון, אילון פרבר, מוטי רוזנצוויג, מור איילה אנגל,
נעמה מנור, ענאן אבו ג'אבר, רביע חורי
עוזרת במאי: רינת מוסקונה
עיצוב תפאורה: זוהר שואף
עיצוב תלבושות: יהודית אהרון
עיצוב תאורה ומוזיקה: נדב ברנע
דרמטורגיית גוף: סהר עזימי
ייעוץ אמנותי: אמיר אוריין-תיאטרון החדר
מנכ"לית העמותה: עפרה פינקר
צילום תמונה: אורי רובינשטיין